Lastentarhanopettaja, käytäthän ammattitaitoasi myös lelupäivänä!

6 kommenttia

Varhaiskasvatus-2016-banneri


Lelupäivä on tuttu monesta päiväkodista. Jokaisella päiväkodilla on oma tapa ja tyyli viettää tai olla viettämättä lelupäivää. Aina ei ehkä tule edes ajateltua, että lelupäivää voisi viettää monin eri tavoin. Sen ei tarvitse olla vain päivä, jolloin jokainen tuo sattumanvaraisen lelun vaan lelupäivällä voisi olla jokin syvempi pedagoginen tarkoitus.

Monesti lelupäivä on päiväkodeissa oman kokemuksemme mukaan järjestetty niin, että lapset saavat tuoda mukanaan lelun, jolla he haluavat päivän aikana leikkiä. Itse lelupäivään ei usein liity mitään syvempää merkitystä, vaan lelut vain nopeasti käydään läpi ja niiden mukaan jakaudutaan vapaaseen leikkiin. Mutta voisiko lelupäivä olla jotain muutakin?

Lastentarhanopettajilla on päiväkodissa pedagoginen vastuu, joten heidän velvollisuutensa on tuoda pedagoginen näkökulma myös lelupäivään. Lelupäiviä voi suunnitella esimerkiksi erilaisten teemojen mukaan. Vaihtoehtoisia teemoja voivat olla pehmeät lelut, vanhat lelut, siniset lelut, itse tehdyt lelut, vanhempien vanhat lelut ja monet muut teemat, joiden mukaan leluja voi luokitella.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että teema määritellään etukäteen ja se kerrotaan vanhemmille. Lelupäivänä lapset tuovat päiväkotiin teeman mukaisen lelun. Tässä tarvitaan yhteistyötä ja kommunikointia vanhempien kanssa, sillä on tärkeää lelupäivän onnistumisen kannalta, että kaikki sitoutuvat päivän teemaan.

Kun lelupäivä on suunniteltu jonkin teemaan mukaan, sille on helpompi luoda selkeitä pedagogisia tarkoituksia. Lapsi oppii luokittelemaan ja tunnistamaan lelun erilaisia ominaisuuksia kuten materiaalia, värejä, ikää ym. Lisäksi lapsi ymmärtää, että aina ei ole tarkoituksenmukaista tuoda uusinta ja hienointa lelua, vaan vanhempikin lelu voi olla merkittävä ja arvokas ja siitä voi löytyä uusia puolia.

Lajittelemalla leluja eri teemoihin, ehkäistään lisäksi lasten eriarvoisuutta. Monesti käy niin, että päiväkotiin halutaan tuoda uusin ja hienoin lelu, mutta kaikilla lapsilla ei ole tällaiseen mahdollisuutta. Kun on annettu selkeä teema, johon lelun tulee liittyä, lapselle ei tule paineita lelun uutuudesta tai hienoudesta. Lisäksi teemoihin voidaan liittää kestävän kehityksen teemoja ottamalla jonkun lelupäivän teemaksi kierrätyslelut. Lelupäivä voisi olla myös päivä, jolloin lapset tuovat tarhaan jonkin vanhan lelunsa ja lelut käytäisiin sitten yhdessä päivän aikana lahjoittamassa hyväntekeväisyyteen.

Vaikka lelupäivää ei olisi rakennettu teeman mukaan on tärkeää, että lelupäivälle annetaan merkitys. Leluja voidaan tutkia yhdessä ja lapset voivat kertoa niiden historiasta. Yhdessä voidaan pohtia myös sitä, miten ja mistä materiaalista lelut on valmistettu. On tärkeää, että lelupäivä ei aiheuta lapselle stressiä eikä siitä muodostu lasten välistä kilpailua. Tarkoituksenmukaisuus on lastentarhanopettajan vastuulla.

Lastentarhanopettaja, millaisen lelupäivän sinä suunnittelisit?


Helsingin Yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, Lastentarhanopettajan koulutus, Varhaiskasvatuksen pedagogiikka KL 2016

Kirjoittajat: Hanna, Emilia, Anniina ja Marika. Ensimmäisen vuoden opiskelijoita Helsingin yliopiston lastentarhanopettajien koulutusohjelmasta ja innokkaita lelupäivän kannattajia.

Aiheesta on kirjoitettu myös esim. Helsingin Uutisissa.

6 comments on “Lastentarhanopettaja, käytäthän ammattitaitoasi myös lelupäivänä!”

  1. Olipa se teema mikä tahansa,aina löytyy kilpailijat ja päsmärit ja niin edelleen. Mä en ole koskaan pitänyt lelupäivistä,se on niin tekemällä tehtyä,en edes pysty arvottamaan edes minkään opin mukaan koko lelupäivää,mikä…..en mitenkään saa siitä salonkikelpoista.

    Tykkää

  2. Miten selität nämä vaihtuvat teemat vanhemmille, joiden äidinkieli ei ole suomi tai suomenkielen taito on heikko? Monet hienot pedagogiset ideat kaatuvat siiihen etteivät vanhemmat kertakaikkiaan ymmärrä mitä me yritämme heille kertoa. Toiseksi lelupäivä asettaa lapset eriarvoiseen asemaan. Toisissa perheissä lapsilla ei välttämättä ole kovin paljoa leluja tai leluja ei ole ollenkaan. Se materian ja lelujen määrä, mitä päiväkodissa tarjotaan voi olla erilaisista materiaalisista lähtökohdista tuleville lapsille päätä huimaava. Oman kokemuseni mukaan se voi olla riittävä lähtökohta leikkitaitojen ja siinä sivussa myös muiden taitojen opettelulle.

    Tykkää

    1. Tarkistan, että tarkoitatko viimeisellä virkkeelläsi sitä, että päiväkodin materiaalit ja välineet riittävät ja, ettei kotoa tuotuja leluja tarvita? Lapsiryhmät ja opettajat ovat hyvin erilaisia eli ryhmien lelupäiväperiaatteiden tuleekin olla erilaisia. Jos käyttää teemoja, niin nehän voisi olla ”voimassa” vaikka yhden kuukauden ajan…

      Muista kulttuureista tulevat lapsethan voisivat tuoda sen kulttuurin lauluja, musiikkia, tarinoita, kuvia tms. Vain mielikuvitus on rajana!

      Tykkää

  3. Kirjoituksen pointti ei ollut näkemys lelupäivän puolesta tai vastaan, vaan antaa idea miten lelupäivään voisi saada pedagogista sisältöä. Fakta on, että tällä hetkellä ympäri Suomen päiväkodeissa järjestetään lelupäiviä.

    Tykkää

  4. Ihan hyvää pohdintaa. Meillä ei vietetä lelupäivää, mutta joka päivä saa tuoda omia leluja. Nyt keväällä lanseerasin ulkolelupäivän, jolloin lapsi voi tuoda hula-vanteen, pallon, mailoja, saippuakuplia, scootin tai ihan mitä vaan. On supersuosittu päivä ja rikastuttaa lasten pihaleikkejä ja innostaa liikkumaan 🙂

    Tykkää

Kommentointi on suljettu.