Kuluttajan mediataidot ovat yhä tärkeämpiä

Vietämme parhaillaan mediataitoviikkoa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto osallistuu viikkoon huijaus-teeman ympärille laaditun oppimiskokonaisuuden kautta. Kuluttajat ja oppilaat voivat testata verkkovisailussa, erottavatko he, mikä on mainontaa ja millaiseen tarjoukseen kannattaa tarttua. Tyypillisestä tilausansasta on laadittu havainnollinen kuva, jota voi katsoa ruudulta oppitunnilla tai tulostaa julisteeksi seinälle.

Oppimistehtävä: Ostopolulla mediassa
Juliste: Tunnistatko huijauksen? (PDF, A3)
Visa: Testaa, erotatko mikä on mainontaa ja millaiseen tarjoukseen kannattaa tarttua?

Ostaminen ja kuluttaminen ovat kytköksissä median käyttöön. Media, joka koostuu laajasti katsoen ainakin laitteista, yhteyksistä, sovelluksista ja sisällöistä, voi olla kuluttamisen sisältö tai väline. Median käyttö voi monella tavalla vaikuttaa ja johdatella tekemään ostoksia. Tiedonhankinnan lisäksi mediaa voi myös käyttää maksamisen välineenä, toisaalta media kerää tietoa kulutuksestamme, käyttäytymisestämme ja liikkeistämme.

Media on läsnä ostopolun kaikissa vaiheissa, alkaen siitä, kun alitajuisesti haluamme ostaa jotakin. Olemme ehkä kohdanneet medialaitteemme kautta kaupallista vaikuttamista tai etsimme tietoa ja vertailemme tai kuuntelemme somessa kavereiden elämästä, valinnoista ja mieliteoista. Elämme mediassa – ja siellä ovat liikkeellä myös huijarit.

Huijaukset kulkevat mediavirrassa, ne muuttavat muotoaan, niitä klikkaa huomaamatta, ajattelematta. Usein liian hyvä tarjous houkuttelee kokeilemaan, koska halpa hinta tuntuu pieneltä riskiltä. Myöhemmin selviääkin, että tarjous on portti sopimukseen, jonka hinta on jotain ihan muuta.

Oppilaille kannattaa opettaa osana tiedonhankintaa, että nettihuijauksesta syntyvä yllättävä lasku on netin todellisuutta siinä missä valeuutinenkin. Huijauksen kohteeksi joutuminen on yllättävän yleistä. Kyse ei ole median käyttäjän hölmöydestä, vaan rikollisuuden muodosta, johon ei ole osattu varautua. Mediataidot – erityisesti tiedonhankinnan taidot – ovat arjenhallinnan ja kuluttajana toimimisen kannalta välttämättömiä.