40 vuotta kuluttajansuojaa

Kuluttajansuojalaki täytti 1. syyskuuta 40 vuotta. Kuluttajakasvatuksen juuret sen sijaan ovat vielä vanhemmat. Nyt syksyn kynnyksellä on loistava aika ottaa kuluttajan oikeudet ja vastuut keskusteluun myös oppilaiden kanssa.  Tiesitkö, että kuluttajansuojalaki on laajentunut vuosien saatossa 50 lakipykälästä lähes 300:an? Se on huima harppaus ajatellen kuluttajan asemaa markkinoilla.

Kuluttajansuojalaki säätelee kuluttajien ja yksittäisten elinkeinonharjoittajien lisäksi myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintaa. Harjoittelijan silmin katsottuna koen, että toimivien markkinoiden turvaamisen lisäksi KKV:n yhtenä tehtävänä on saattaa kuluttajansuojaan liittyvät lakipykälät selkokielelle. Mitä tahansa markkinointiin, kaupankäyntiin tai kuluttajan sopimuksiin liittyviä kysymyksiä sinulla on, löydät KKV:n sivuilta vastaukset niihin.

Oppitunneilla kuluttajansuojalain käsittelyyn sopivat arjen ilmiöt. Kuluttajansuojan käsittelyä helpottaa sisältöjen teemat, kuluttajan oikeudet ja vastuut, markkinointi ja kuluttajakauppa.

Oppitunneilla kuluttajansuojalain käsittely pykälä pykälältä ei auta toimimaan arjessa. Kuluttajansuojan periaatteet on hyvä opettaa kulutusprosessin eli ostopolun avulla. Kuluttajansuojalaissa on varattu oma lukunsa sopimuksille. Sopimuksen teon hahmottaminen ja ymmärtäminen onkin tärkeää yhä nuoremmille.

Tärkeää olisi, että oppilaat ymmärtäisivät, milloin kuluttajansuojalaki pätee ja milloin ei. Kuluttajansuojalaki näet turvaa ja säätää ainoastaan elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä kaupankäyntiä. Kahden kuluttajan välisessä kaupankäynnissä kuluttajansuojalaki ei tuo turvaa. Tällaisesta tilanteesta on kyse esimerkiksi silloin, kun ostat tavaran vaikkapa kirppikseltä tai Ebay:sta.

KESKUSTELUA OPPITUNNILLE

Juhlavuottaan viettävän kuluttajansuojalain teemoja voidaan käsitellä esimerkiksi yläkoulun ja lukion historian tai yhteiskuntaopin tunneilla. Ohjaa oppilaita pohtimaan esimerkiksi kuluttajansuojalain vaikutuksia omaan elämään ja koko yhteiskunnan talouteen, tai vaikkapa selvittämään, miltä taholta voi saada apua erilaisiin kuluttajuuden haasteisiin. Oppilaat voivat pohtia myös sitä, miltä näyttävät kuluttajan oikeudet vuonna 2030.

Hyviä verkkosivuja ja tausta-aineistoa opetukseen:

Kuluttajansuojalaki

Asiointi kuluttaja-asioissa

Neuvontaa kuluttajille Kuluttajaneuvonnasta

Apua rajat ylittävissä, mutta Euroopan sisäisissä kuluttajakaupan ongelmatilanteissa

Talous- ja velkaneuvontaa


Kirjoittaja

Tiia Wassholm työskenteli Kilpailu- ja kuluttajavirastossa harjoittelijana kesällä 2018.