Oppimisympäristön muutos vaikuttaa meihin kaikkiin

Tämä blogin nimessä on kohta viisi vuotta kyselty, että kuka kasvattaa ketä?  Nimi syntyi ihmetyksestä oppimisympäristöjen muutoksessa. Blogin postauksissa on ruodittu arjen oppimista, kulutustottumuksia ja niiden syntymistä.

Olemme löytäneet kysymyksiin vastauksia. Lisäksi on syntynyt aimo määrä havaintoja siitä, mitä kuluttajataidoissa ja kuluttajaosaamisessa on meneillään.

Aiemmin kuluttajataidot olivat aikuisuuden taitoja, joita kokeneemmat eläjät siirsivät nuoremmille polville. Piti osata budjetoida ja säästää sekä osata tarvittaessa tehdä reklamaatio. Mainonnan osalta oli tärkeää tunnistaa mainos ja ymmärtää, että kaikkea ei aina kannata ottaa niin todesta.

Pikkuhiljaa kokeneemmankaan eläjän tiedoilla ei välttämättä selvinnyt kuluttajana. Diginatiivit pärjäsivät mennen tullen vanhan liiton kuluttajakasvattajalle niin verkkokaupassa kuin jakamistalouden koukeroissakin. Vertaiset ja bloggaajat huolehtivat kasvattamisesta, tosin tiedostamatta ja suunnittelematta ajan trendien ohjaamana.

Kuka lopulta kasvattaa ja ketä?

Kaikki kasvattavat ja sosialisaation merkitys on yhä suurempi. Jos taloustaidot jäävät oppimatta tai kasvamme yhä enenevässä määrin ylikulutuksen suuntaan, ei kannata kysellä onko vanhemmilla vai koululla jääneet arjen taidot opettamatta. Mallioppimisen rooli on merkittävä osaamisen kehittymisessä ja tottumusten muodostumisessa.

Verkossa tarjotaan viihdettä, tietoa, myydään ja vaikutetaan – mieluiten vuorovaikutteisesti. Verkon toimijat eivät kuitenkaan ajattele kasvattavansa, eikä verkkoympäristössä ole sovittuja oppimisen tavoitteita. Kasvattajana toimii verkottunut vaikuttajajoukko.

Kasvatukseen sitoutunut aikuinen pyrkii pohtimaan toiminnassaan sitä, mitkä ovat ne yhteiset arvot, joilla kasvuympäristöä rakennamme. Mieltääkö verkon vaikuttaja itsensä kuluttajakasvattajaksi?  Miten verkostoituneeseen yhteisöön verkossa syntyy sellaista aikuisen vastuuta, jota olemme tottuneet kasvatuksessa ja opetuksessa oppimisympäristöön sisällyttämään?

Oppimista ohjaava opettaja – oppijalle muotoiltu sisältö

Blogi lakkaa pian kysymästä ”kuka kasvattaa ketä?” Sen sijaan blogissa keskitytään pohtimaan, mitä ja miten opetamme, sekä mihin ohjaamme. Blogi kertoo ajankohtaisista ilmiöistä, jotka vaikuttavat meihin ihmisinä, kuluttajina ja työntekijöinä.

Blogi lakkaa pian kysymästä ”kuka kasvattaa ketä?” Sen sijaan blogissa keskitytään pohtimaan, mitä ja miten opetamme, sekä mihin ohjaamme.

Blogissa jäsennetään oppimisen maailmaa, jotta lapsista voi kasvaa osaavia kuluttajia tai tulevia vähittäiskaupan työntekijöitä ja yrittäjiä, joille oikeudet ja velvollisuudet eivät ole pelkkiä sääntöjä ja kestävyys on enemmän kuin tuotteistettu ja myyntiä edistävä sana. Tulevien ammattilaisten kuluttajaosaamiseen liittyvät aiheet vahvistavat rooliaan. Blogissa huomioidaan jatkossa tarjottujen sisältöjen osalta vahvemmin opetusalan toimijat riippumatta opetettavasta koulutusasteesta.

Blogia uudistetaan lähiaikoina lukijaystävällisemmäksi ja samalla se saa uuden, paremmin kuvaavan nimen. Keräämme palautetta lukijoilta, jotta blogi palvelisi jatkossa kuluttajaosaamisesta kiinnostuneita entistä paremmin.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.